Wanneer laat je een huisdier (rat) inslapen?

Hii,
Een van mn oudste ratjes is langzaam achteruit aan het gaan. Ze heeft geen (zichtbare) pijn, heeft geen tumor of andere ziekte.
Maar je merkt wel heel erg dat ze achter uit aan het gaan is (afvallen, andere vacht, fragieler, etc) en het jammergenoeg niet lang meer zou duren totdat ze zou overlijden. Verder eet ze nog goed en beweegt voor haar conditie relatief veel.
Nu ben ik qua inslapen best realistisch dat het vaak de betere optie is want de kwaliteit van hun leven gaat over de duur van hun leven. Bij mn vorige overleden ratjes (die zijn ingeslapen) was het echt duidelijk dat ze in pijn waren (door een tumor en luchtwegen) en aan het lijden waren.
Maar bij deze kom ik er niet goed uit. Als ze overlijd heb ik het liefst dat ze in een bekende veilige omgeving met haar zusjes overlijd dan in een dieren arts praktijk.
Maar realistisch gezien wil ik ook niet dat we te lang wachten en ze aan het lijden is.
Hoelang is het humaan om te wachten op het "natuurlijke process" voordat ze zou worden ingeslapen?

een jaar geleden
2.9K
Rieneke1
een jaar geleden
Je kan altijd een dierenarts aan huis laten komen om je ratje in te laten slapen. Vaak kan dat op heel korte termijn. Overleg dit op voorhand met jouw dierenarts. Sterkte, en volg je gevoel.
jc54
een jaar geleden
Altijd moeilijk om te zeggen wanneer het humaan is om een huisdier te laten inslapen. Als je er zelf over twijfelt, dan overleg je best met je (vertrouwde) dierenarts.
Ritsuka
een jaar geleden
Ratten zijn heel goed in het verbergen van pijn, omdat het prooidieren zijn.
Afvallen, doffere vacht en fragieler zijn tekenen dat er waarschijnlijk toch iets is waardoor ze achteruit gaat.
Ga naar de dierenarts.

Geef als eerste antwoord