Wat voor spin is dit?

Kwam ik tegen met het verplaatsen van stenen. Wit achterlijf, rode poten. Nog nooit gezien, ca 2 a 3 cm groot.

Picture for question
2 weken geleden
in: Insecten

Het beste antwoord

Dit lijkt op een rood-witte celspin (dysdera crocatta).
Deze spinnensoort komt bijna overal ter wereld voor, ook in Nederland. Zij leven van pissebedden en daarom kom je ze vooral tegen op plekken waar je ook pissebedden vindt. Ze schuilen onder stenen, onder rottend hout en in composterend materiaal.
2 weken geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een Roodwitte celspin, Dysdera crocata. Deze is gespecialiseerd in het vangen en eten van pissebedden. Daarom kom je ze tegen op plaatsen waar die insecten leven, op vochtige plaatsen onder voorwerpen als houtblokken, bloempotten of steenhopen.
Amadea
2 weken geleden
Abcde
2 weken geleden
Ik mis de bron, had dat deze moeten zijn? https://www.natuurpunt.be/soorten/insecten-ongewervelden/roodwitte-celspin