Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op schapen.startpagina.nl

gedrag schapen

Bernadette
09 Jul, 2005 11:30

Kan iemand mij vertellen waar ik iets kan vinden over het gedrag van schapen en dan rammen in het bijzonder?

Ik ben op zoek naar hoe schapen zich ten opzichte van elkaar gedragen. Is er in een kudde spraken van ‘rangen en standen’ of is een ram gewoon de baas.

Is het bokken naar elkaar (niet alleen door de ram, maar ik zie de andere schapen dit onderling ook doen) een vorm van plaatsbepalen in de groep?

Wij hebben sinds een jaar schapen (overgenomen toen we onze boerderij kochten) en hebben ook een ram gekocht. Als het even kan willen we deze ram een aantal jaren houden. Het is een swifter, heeft van zichzelf een vreselijk lief karakter maar komt op een leeftijd dat hij soms wil laten weten wie de baas is (hij is ruim een jaar oud).

Nu zoeken wij naar een vorm van ‘corrigeren’ die voorkomt dat we echt in een machtstrijd terecht komen, omdat we denken dat het dan alleen maar van kwaad tot erger wordt. We leren het gedrag al aardig herkennen en proberen er dan vooraf op in te spelen. Een enkele keer lukt dit niet, tja en dan?

Wij hebben het laatste jaar gemerkt dat schapen beslist geen domme dieren zijn, maar kun je schapen iets ‘leren’, zoals je bij bv. honden en ook wel paarden doet, of moet je een schaap gewoon als schaap behandelen en hoe is dat dan?

Nog een vraag, een ram die op een gegeven moment gaat bokken is dat dan structureel of is dit nog gebonden aan een periode. Ik kan me zo voorstellen dat een ram die niet ‘aan zijn trekken komt’ behoorlijk vervelend kan worden.

Wij willen hem het liefst constant bij andere schapen laten lopen, het is en blijft toch een kuddiedier. Hebben anderen hier ervaring mee of het nog scheelt of een ram in een groep loopt of alleen?

Goed al met al een heel verhaal, ik heb al wel gezien dat er eerder over ‘vervelende’ rammen is gesproken, maar vaak zijn dat situaties dat rammen al vervelend zijn, en dat is die van ons (nog) niet.

Ben benieuwd naar reacties.

Tjark
09 Jul, 2005 16:36

Ik heb geen idee of der iets over gedrag te vinden is.

Wij hebben ook wel eens rammen gehad die altijd stoten. Waarom ze het doen heb der geen idee van. We hebben der ooit eentje gehad die niemand wat deed behalve mijn oma die viel hij gelijk aan en was nog de allergrootste ram ook van dik over de 100KG het was wel grappig om te zien maar niet echt leuk.

Misschien kan je in het engels een site vinden ofzo. Wens je der succes mee.

Bernadette
09 Jul, 2005 20:50

Bedankt Tjark, voor je tip. Ben meteen op de Engelse sites gaan neuzen en hier is echt wel het e.e.a. te vinden.

Het eerste wat ik tegenkwam, is onderstaand stukje. Ik had wel gehoord dat hoe liever de ram als lam, des te moeilijker als deze ouder wordt. Alleen niemand vertelde mij hoe dat kwam, hieronder een verklaring. Ik hoop dat het niet te laat is voor de relatie naar onze ram, het is een vreselijk knuffeldier ;-)

Finally, never trust a ram, leave him alone, do not play or tease a ram at all. If you play with the ram by scratching it's head or push on its head then you are challenging the animal and it is only normal as a ram thinks to meet your challenge and put you in your proper place in the pecking order. A playful ram becomes a mean ram in time and he is a liability that can be expensive in terms of injuries to yourself or your pocket book when medical or lawsuit bills are paid.

Linda V
09 Jul, 2005 22:22

Ik zou de ram helemaal met rust laten en hem geen aandacht meer schenken,want voor je het weet is het te laat en is hij jou de baas. Wat je zowizo niet moet accepteren.

Een kudde schapen hebben ook een rangorde onder elkaar. Ook als je alleen ooien hebt. Als je bijvoorbeeld een vreemde ooi bij de kudde in zet zal als een van de eerste schapen de hoogst geplaatste ooi zijn in de rangorde. Zo word er bepaald wie de sterkere is en dan volgen de andere tot dat ze haar plekje in de ladder heeft bepaald. Het hoeft dan echt niet het geval te zijn dat die vreemde ooi gelijk helemaal onderaan de rangorde zal staan.

De bronst periode is het dekseizoen voor de schapen en dat begint zo rond Oktober. Dan zijn de rammen het meest actief tegenover zijn kudde en de verzorgers, want hij wil namelijk zijn kudde verdedigen. Het zijn tenslot van rekening zijn vrouwtjes die er bij hem in de wei lopen. Die periode zal hij jullie uitproberen en dat blijven doen tot dat het deksezoen is afgelopen. Daarna zal hij niet veel aandacht meer aan jullie schenken en blijft hij rustig verder grazen, maar een ram blijft een ram en dus de ogen in de rug houden.

Probeer niet naar zijn pijpen te dansen zodat hij jullie als soortgenoot ziet en dus daar de baas over willen zijn, maar laat het duidelijk wezen dat jullie boven aan de ladder staan. Dat lukt dus niet als je met hem loopt te troetelen enz. want dan ben je voor hem gewoon een rare soortgenoot op twee poten. Negeer hem nu dus totaal en vermijd oog contact, want dat is ook uitdagen. Neem desnoots iets mee zoals een bezem, zodat je nog groter en imposanter lijkt zodat hij niet meer zo snel een gevecht met je aan zal gaan. Mocht hij je nog willen stoten en dus op je af komen rennen. Ga zelf niet rennen of hem uit de weg gaan, want dan heeft hij maar mooi weer gewonnen. Laat hem schrikken ren naar hem toe maak je groot, schreeuw enz. die actie verwacht hij dan niet van jullie en zal dus zelf er van schrikken maar blijf vooral niet stil staan en niet weg rennen. Dat maakt het voor hem nog makkelijker en dan heeft ie je. Want snel zijn ze. Vandaar die bezem.

Als een ram alleen is zal die zich gaan vervelen en gaat bijv. de afrastering slopen. Gaat zich anders gedragen tegenover jullie. Loopt hij in een kudde dan is ie rustiger, maar kan zijn kudde weer verdedigen. Het is zowiezo geen goede zaak om een jonge ram goed tam te hebben, want dan is die ontzag voor mensen helemaal weg en daar krijg je vervelende rammen van. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar de ervaring is dat het lastige rammen worden.

Een schaap kun je dingen leren, maar dat heeft merendeels te maken met hun instinct. Ze hebben ook echt gelijk door als het voertijd is en je loopt bij de wei in de buurt. Dan laten ze zich zeker wel horen.

Heb je bijvoorbeeld twee weides en dus de kudden moet verplaatsen, dan weten ze na verloop van tijd gauw genoeg waar ze naar toe moeten lopen. Enz. enz.

Hopenlijk heb je wat aan mijn info

groetjes Linda

Bernadette
10 Jul, 2005 09:53

Ook jij bedankt voor je reactie, Linda.

Wij realiseren ons dat we om moeten met de omgang met de ram. We willen gewoon voorkomen dat hij vervelend wordt. Het zal niet meevallen, het is al zo'n gewoonte hem die aandacht te geven….En daarnaast kun je je haast niet voorstellen dat zijn gedrag zeer waarschijnlijk anders gaat zijn, zeker niet zoals die nu is. Maar goed we zijn er daar inmiddels wel van overtuigd. Wij zullen dus zeker wat met je tips gaan doen.

Wij hebben drie stukken wei, eentje naast het huis waar we zelf ook veel moeten zijn, doorheen lopen. Als ik je verhaal zo hoor over de bronstijd denk ik dus dat het wijsheid is om de schapen in die tijd lekker in de andere stukken wei te laten lopen. Dan kunnen we ze ook helemaal met rust laten.

We gaan er zeker mee aan het werk!